Jeugdhulpregio Drenthe
Postbus 20.000
7900 PA Hoogeveen
Beide inkoopregio’s (i.c. de gemeenten in NMD en ZD) hebben afgesproken dat ze samen een regionale inkoopagenda jeugdzorg gaan opstellen en gaan hanteren.
De regionale inkoopagenda zal in 2028 voor alle jeugdhulpvormen die tot de regionale verantwoordelijkheid worden gerekend gelden.
In de periode op weg naar 2028 worden de alle jeugdhulpvormen (die vallen onder de regionale verantwoordelijkheid) opnieuw (en voor twaalf gemeenten) ingekocht. Tot er een nieuwe juridische vorm voor de intergemeentelijke samenwerking rondom jeugdzorg is vastgesteld door de afzonderlijke gemeenteraden, blijven de formele procedures rondom inkoop en aanbesteding zoals die in de beide afzonderlijke inkoopregio’s gelden, van toepassing.
De regionale inkoop is in 2024 gestart voor drie jeugdhulpvormen te weten logeren, pleegzorg en gezinshuizen. De bedoeling is dat de aanbestedingen zijn afgerond zodat vanaf 2026 in Drenthe sprake is van uniformiteit als het om voorwaarden, tarieven, en werkprocessen gaat m.b.t. de drie genoemde jeugdhulpvormen.
In de loop van 2025 (en ook in de daaropvolgende jaren tot en met 2027) wordt de regionale inkoopagenda vastgesteld en worden jeugdhulpvormen (en Jeugdbescherming en Jeugdreclassering) voor alle Drenthe gemeenten ingekocht.
Er is een projectorganisatie ingericht vanuit beide inkoopregio’s. Jeroen Brouwer is aangesteld als projectleider.
Vanuit beide inkoopregio’s en de JHRD (waar bovenregionale contractering is belegd) verzorgt Iris van der Veen de overkoepelende coördinatie en afstemming.
Ook via de site van de JHRD wordt de actuele situatie rondom de regionale inkoop in beeld gebracht. Daarnaast kunt u informatie vinden op de websites van de beide inkoopregio’s. Publicaties van de aanbestedingen verlopen via TenderNed.
Neem dan contact op met Iris van der Veen of Jeroen Brouwer.